Jabatan Kastam Diraja Malaysia Cawangan
Sitiawan Perak(JKDM)
Huraian mengenai Intrepretasi simbol-simbol yang dipaparkan adalah seperti
berikut:-
1. Warna Biru dan Kuning adalah warna rasmi Jabatan.
2. Harimau melambangkan ketegasan, kecekalan dan
keberanian.
3. Bintang dan bulan sabit kuning melambangkan kedaulatan
Negara.
4. Bulatan yang berwarna biru melambangkan penambahbaikan
yang
5. Bulatan kuning di tengah melambangkan fokus utama untuk
memungut cukai dalam usaha bagi menambah hasil negara serta mengamalkan
ciri pengurusan berkualiti.
6. Bulatan yang dibahagi dua melambangkan Visi Jabatan
kearah mencapai taraf
Alamat
: Jabatan Kastam
Diraja Malaysia (JKDM)
Kompleks Kastam Lumut, Jalan Haji Mohd
Ali
32000, Sitiawan Perak.
Mula Ditubuhkan : 1 Januari 1978
Keluasan : 103 671.32 kaki persegi
1.1.1 Pengenalan
Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM)
Jabatan Kastam Diraja
Malaysia (JKDM) ialah sebuah agensi kerajaan yang diamanahkan untuk memacu
pertumbuhan ekonomi, memelihara keselamatan Negara dan kesejahteraan rakyat
melalui perkhidmatan pungutan hasil, fasilitasi perdagangan dan perindustrian
serta memastikan pematuhan undang – undang secara cekap dan berkesan.
Sejarah menyaksikan pada
zaman Kerajaan Melayu Melaka di abad ke-15, tugas memungut cukai Kastam dikawal
oleh Penghulu Bendahari. Undang – undang “The Revenue Farms Entactment No.11,
1904 “ kemudiannya memberikan tanggunjawab kepada Pengawai Kastam mengurus
aktiviti kutipan cukai terhadap barangan import, minuman keras dan jualan candu
melalui system “tax farming “.
Apabila Tanah Melayu mencapai
kemerdekaan, JKDM memikul tanggungjawab yang semakin besar. Sebagai sebuah
negara yang baharu bebas daripada naungan British, kerajaan sesungguhnya
memerlukan sumber pendapatan sendiri untuk membangunkan ekonomi Negara dan
kesejahteraan rakyat. Jabatan Kastam Berjaya memenuhi harapan ini. Oleh itu,
sebagai mengiktiraf peranan Jabatan Kastam dalam memakmurkan Negara itu maka
pada 29 Oktober 1963, DYMM SERI PADUKA BAGINDA YANG DIPERTUAN AGONG telah
menganugerahkan JABATAN KASTAM dan EKSAIS dengan gelaran ‘DIRAJA’.
Bergerak ke hadapan, JKDM
meneruskan khidmatnya memacu pertumbuhan ekonomi Malaysia dan meningkatkan
kesejahteraan rakyat. Ekonomi Negara dipastikan unggul mengharungi era
globalisasi dan liberalisasi perdagangan melalui perkhidmatan Kastam yang
harmoni dengan ketetapan “World Trade Organization (WTO)”, World Customs
Organization (WCO) serta jawatankuasa – jawatankuasa ekonomi di peringkat dunia
tanpa mengenepikan kepentingan nasional dan kesejahteraan rakyat.
Visi
Jabatan Kastam Diraja Malaysia
Perkhidmatan Kastam
Bertaraf Dunia bermaksud perkhidmatan yang mencapai taraf terbaik melalui
amalam – amalan terbaik yang diterima pakai peringkat global serta sentiasa menambah
baik mutu perkhidmatan melalui budaya Pengurusan Kualiti Secara Menyeluruh
dengan tumpuan terhadap kepuasan pelanggan.
Perkhidmatan Kastam
Bertaraf Dunia juga bererti perkhidmatan yang harmoni atau mematuhi konvensyen
, amalan dan prosedur Kastam antarabangsa serta mempunyai kerangka berkanun dan
pengawai yang pakar menguatkuasakan
perundangan Kastam dalam melaksanakan misi JKDM.
Misi
Jabatan Kastam Diraja Malaysia
Memungut hasil Negara,
memberi fasilitasi perkastaman dan memastikan pematuhan perundangan merupakan
fungsi utama JKDM . Memungut hasil Negara menjadi tugas terpenting JKDM,
manakala memberikan fasilitasi perkastaman dan memastikan pematuhan undang –
undang meneguhkan lagi tanggugjawab JKDM sebagai pemungut hasil Negara.
Pihak yang layak menikmati
fasilitasi perkastaman dan pengecualian cukai dikawal untuk memastikan mereka
memenuhi syarat – syarat yang dikenakan bagi mengelakkan kebocoran hasil
Negara.
Syarikat yang mendapat
pengecualian cukai ke atas bahan mentah atau komponen pengilangan akan berupaya
menghasilkan produk yang lebih kompetitf. Apabila produk ini dipasarkan, cukai
ke atas produk tersebut akan dipungut oleh JKDM. Begitu juga peranan JKDM dalam
aspek pematuhan perundangan yang memperkuatkan tugas JKDM sebagai pemungut
hasil.
Ketiga – tiga fungsi utama
JKDM ini perlu dilaksanakan dengan cekap dan berkesan bagi memastikan
keberhasilannya kelak memberikan impak yang dapat memacu pertumbuhan ekonomi
Negara serta memelihara keselamatan Negara dan kesejahteraan rakyat.
3. Bintang dan bulan sabit kuning melambangkan kedaulatan
Negara.
BUDAYA
ORGANISASI
Selain itu juga, pematuhan dalam amalan budaya organisasi turut dipupuk dalam setiap kakitangan JKDM khususnya JKDM Lumut. Budaya organisasi yang diamalkan adalah TRUST iaitu:
T – Together
(bersatu hati)
R – Respect
(saling menghormati)
U – Understanding
(faham memahami)
S – Spiritual
(kerohanian)
T – Totality
(menyeluruh)
Etika
Perkhidmatan Kastam – A.B.I,D
AMANAH
BERKHIDMAT
- AMANAH berkhidmat kepada masyrakat, jabatan
dan Negara dengan bertanggungjawab dan jujur, tidak menyeleweng, tidak menyalahgunakan
kuasa dan tidak pecah amanah.
- AMANAH dalam berusaha membangunkan kemajuan
diri dan perkhidmatan melalui penghayatan nilai – nilai ilmiah yang praktikal
dalam segala tindakan dan keputusan serta menjauhkan diri dari sikap negative
yang merugikan.
- AMANAH dan tegas menegakkan kebenaran dan keadilan
berlandaskan undang – undang dan peraturan, yakin, sabar dan tenang menghadapi
cabaran serta sentiasa berusaha menguasai pengaruh sentiment prasangka dan
hasad dengki.
IKHLAS
- IKHLAS memberi kerjasama dan saling membantu
dalam perkara – perkara yang baik dan berfaedah.
- IKHLAS memberi dan menerima teguran yang baik
serta bersedia mengakui kelemahan yang ada di samping berusaha untuk
mengatasinya.
- IKHLAS berkhidmat kepada masyrakat, jabatan
dan Negara serta merasa bangga di atas segala tanggungjawab yang diamanahkan.
- IKHLAS berkhidmat kepada masyrakat , jabatan
dan Negara serta merasa bangga di atas segala tanggungjawab yang diamanahkan.
DEDIKASI
-
DEDIKASI dalam memberi perkhidmatan dengan
menggunakan sepenuh daya, tenaga dan kesempatan ke arah melaksana dan
menyempurnakan segala tanggungjawab.
- DEDIKASI dalam mencari kemajuan dan berusaha ke
arah perubahan yang baik untuk kepentingan kerjaya dan perkhidmatan.
-
DEDIKASI memimpin melalui teladan dan amalan yang
luhur kea rah memupuk persefahaman , perpaduan, kerjasama dan semangat kekitaan
(esprit de corps) di kalangan semua pengawai dan kakitangan.
- AMANAH berkhidmat kepada masyrakat, jabatan dan Negara dengan bertanggungjawab dan jujur, tidak menyeleweng, tidak menyalahgunakan kuasa dan tidak pecah amanah.
- AMANAH dalam berusaha membangunkan kemajuan diri dan perkhidmatan melalui penghayatan nilai – nilai ilmiah yang praktikal dalam segala tindakan dan keputusan serta menjauhkan diri dari sikap negative yang merugikan.
- AMANAH dan tegas menegakkan kebenaran dan keadilan berlandaskan undang – undang dan peraturan, yakin, sabar dan tenang menghadapi cabaran serta sentiasa berusaha menguasai pengaruh sentiment prasangka dan hasad dengki.
- IKHLAS memberi kerjasama dan saling membantu dalam perkara – perkara yang baik dan berfaedah.
- IKHLAS memberi dan menerima teguran yang baik serta bersedia mengakui kelemahan yang ada di samping berusaha untuk mengatasinya.
- IKHLAS berkhidmat kepada masyrakat, jabatan dan Negara serta merasa bangga di atas segala tanggungjawab yang diamanahkan.
- IKHLAS berkhidmat kepada masyrakat , jabatan dan Negara serta merasa bangga di atas segala tanggungjawab yang diamanahkan.
- DEDIKASI dalam memberi perkhidmatan dengan menggunakan sepenuh daya, tenaga dan kesempatan ke arah melaksana dan menyempurnakan segala tanggungjawab.
- DEDIKASI dalam mencari kemajuan dan berusaha ke arah perubahan yang baik untuk kepentingan kerjaya dan perkhidmatan.
- DEDIKASI memimpin melalui teladan dan amalan yang luhur kea rah memupuk persefahaman , perpaduan, kerjasama dan semangat kekitaan (esprit de corps) di kalangan semua pengawai dan kakitangan.
Nilai-nilai yang mempengaruhi
perilaku dan tindakan setiap individu
1. Komitmen menyeluruh
terhadap pelanggan
- Proaktif / Sensitif / Responsif
- Proaktif / Sensitif / Responsif
2. Kewibawaan tanpa
kompromi
- Jujur / Boleh dipercayai / Keikhlasan / Dedikasi / Adil
3. Hormat dan prihatin
- Semangat berpasukan / bekerjasama
/ Saling hormat menghormati /
Bersopan santun / Kesefahaman / Berfikiran
terbuka
Asas Standard Perilaku
Pengawai (SPP) JKDM
- Jujur / Boleh dipercayai / Keikhlasan / Dedikasi / Adil
- Semangat berpasukan / bekerjasama / Saling hormat menghormati /
AKSI
|
UCAPAN
|
1.
S.A.P.A
S Senyum – 2
A
Angguk – 1
P Pandang Mata
A
Aju Salam dengan
menyebut nama.
2.
HARGAI
Senyum – 2
Pandang Mata
Angguk - 1
|
-
-
-
“Assalammualaikum”
“Selamat Pagi Tuan/Puan”
“Selamat Petang, Encik Ali”
-
-
“Terima Kasih”
|
0 comments:
Post a Comment