Bagi mempertingkatkan keberkesanan dan kecekapan Pengurusan Sumber Manusia (PSM), kerajaan telah berusaha dengan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terkini.Oleh itu, melalui usaha ini, Projek Sistem Maklumat PSM atau ‘Human Resource Management Information System’ (HRMIS) telah dilaksanakan sebagai salah satu daripada projek perintis kerajaan iaitu Aplikasi Kerajaan Elektronik.
Pelaksanaan Projek HRMIS meliputi dua Fasa iaitu Fasa 1 melibatkan pembangunan dan pelaksanaan aplikasi HRMIS.Manakala Fasa 2 adalah peluasan pelaksanaan HRMIS ke seluruh agensi sektor awam. Projek HRMIS yang bermula pada 12 April 1999 telah mengalami penambahbaikan proses sumber manusia dan diikuti dengan pembangunan aplikasi HRMIS. Fasa 1 pula kini dapat digunakan aplikasi HRMIS untuk diperluaskan pelaksanaanya ke seluruh sektor awam.
Objektif Sistem HRMIS
Segala kerja yang berkaitan dengan Projek Sistem Maklumat (PSM) perlulah dilakukan dengan secepat yang mungkin bagi memastikan maklumat yang diperolehi dapat disimpan ke dalam sistem HRMIS dengan selamat.Maklumat yang disimpan juga dapat di perbaiki sekiranya terdapat kesalahan pada maklumat tersebut. Diantara objektif yang terdapat dalam system HRMIS adalah seperti berikut :
a)
Menyumbang ke arah perwujudan persekitaran ‘pape-less’.
b) Membangunkan maklumat sumber manusia yang bersepadu dan kemaskini bagi tujuan perancangan sumber manusia yang berkesan.
c) Proses-proses operasi PSM dapat dijalankan dengan menggunakan kaedah mengautomasikan proses tersebut.
d) Membolehkan perancangan tenaga kerja dan penentuan saiz perkhidmatan awam yang berkesan melalui maklumat PSM yang lebih lengkap.
e) Menyediakan satu sistem maklumat sumber manusia yang terbuka dan fleksibel serta kemaskini bagi memenuhi keperluan pengurusan di pelbagai peringkat agensi.
f) Penyelarasan proses-proses sumber manusia dan capaian yang berkesan selain memudahkan komunikasi dan integrasi secara ‘horizontal’.
Ciri-Ciri Sistem HRMIS
Aplikasi HRMIS telah dibangunkan dengan ciri-ciri utama yang mesra pengguna yang membolehkan penggunaan sistem tanpa had yang dapat menyelaraskan penyimpanan maklumat ke dalam sistem. Selain itu, ciri-ciri ini adalah sistematik dan selamat di gunakan oleh pengguna.
I. Dipacu Oleh Proses (Proses Driven)Aplikasi HRMIS telah dibina untuk melalui proses yang dipacu kepada PSM sektor awam. Ini bermakna pengemaskinian data dalam pangkalan data HRMIS adalah dilakukan secara langsung melalui transaksi proses yang dijalankan.
II. Perhubungan Di Antara Tiga Komponen DataPenggunaan data dalam HRMIS adalah berasaskan tiga komponen data iaitu data peribadi, data perjawatan dan data transaksi. Setiap proses PSM menggunakan data perjawatan dan data peribadi sebagai teras bagi melaksanakan sesuatu transaksi. Seterusnya pengemaskinian pangkalan data dilakukan berdasarkan transaksi berkenaan.
III. Kemudahan Layan DiriMelalui kemudahan layan diri yang disediakan, pegawai dapat melaksanakan, antara lain perkara-perkara berikut :
i. Mengemaskini rekod peribadi
ii. Memohon dan menyemak cuti rehat
iii. Mengemukakan tuntutan
iv. Memantau prestasi kerja
v. Memohon kursus yang bersesuaian
vi. Membuat penilaian kompetensi
vii. Memohon pertukaran
IV. Berasaskan WebHRMIS telah dibangunkan berasaskan web (web-based) dan boleh dicapai melalui internet.Walaubagaimanapun, berdasarkan polisi keselamatan kerajaan semua aplikasi di bawah Projek Kerajaan Elektronik perlu menggunakan rangkaian EG*Net.
V. Integrasi Antara Fungsi - Fungsi Sumber ManusiaFungsi-fungsi PSM telah diintegrasikan bagi memanfaatkan konsep “single entry, multiple users” supaya data/maklumat daripada sesuatu modul boleh diguna oleh modul-modul lain.
VI. Perkongsian IlmuDasar PSM dan pekeliling/peraturan yang disimpan dalam Modul Penerbitan Web dan Modul Pangkalan Ilmu dapat dikongsi di kalangan pengguna bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mengenai dasar PSM serta perkembangan semasa.
VII. Dasar/Peraturan Sumber Manusia Dimasukkan Dalam SistemDasar dan peraturan PSM ‘business rules’ telah dibina dalam aplikasi HRMIS.
Kebaikannya adalah seperti berikut:
i. Verifikasi proses dilakukan pada ‘point of entry’.
ii. Semakan kelayakan pegawai dilakukan secara automatik.
iii.Semakan yang berulang oleh pengurus/pentadbir sumber manusia dikurangkan.VIII.
VII. Keselamatan dan Aliran Kerja (Workflow)
Setiap senibina teknikal HRMIS dan rekabentuk aplikasinya telah dijamin maklumat dan keselamatan capaian di mana sebarang tambahan pindahan atau pemansuhan data tidak dapat dilakukan tanpa kebenaran pihak yang bertanggungjawab.Di samping itu proses-proses PSM dipermudahkan melalui penetapan aliran kerja mengikut peranan dan tanggungjawab pegawai berkenaan.
Modul / Submodul Aplikasi HRMIS
Fungsi-fungsi PSM dalam HRMIS adalah dilaksanakan melalui 14 modul HRMIS seperti berikut :
Bil
|
MODUL
|
SUBMODUL
|
1.
|
Data peribadi
|
I. Pengurusan rekod peribadi dan profil perkhidmatan
II. Perisytiharan harta
|
2.
|
Data penjawatan
|
-
|
3.
|
Perolehan sumber manusia
|
I. Penentuan keperluan tenaga manusia jangka pendek
II. Pembangunan pelan tindakan
III. Pengambilan pemilik kompetensi
IV. Pertukaran pemilik kompetensi
V. Penyediaan pemilik kompetensi untuk pelaksanaan tugas
|
4.
|
Pengurusan prestasi
|
I. Selenggara rancangan prestasi dan penilaian prestasi
II. Pengesahan dalam perkhidmatan
III. Laporan nilaian prestasi tahunan
|
5.
|
Pengurusan kerjaya
|
-
|
6.
|
Penilaian kompetensi
|
I. Penilaian kompetensi
II. Penilaian tahap kecekapan
|
7.
|
Pembangunan
|
I. Pengajian
II. Program pembangunan kompetensi
|
8.
|
Pengurusan komunikasi dan tatatertib pekerja
|
I. Pengurusan tatatertib
II. Kaunseling
III. Pengurusan perhubungan majikan / pekerja
|
9.
|
Penamatan perkhidmatan
|
-
|
10.
|
Pengurusan saraan, faedah dan ganjaran
|
I. Pengurusan pinjaman
II. Pengurusan tuntutan dan pendahuluan diri
III. Pengurusan cuti
IV. Pengurusan biasiswa
V. Pengurusan perubatan
VI. Imbuhan tahunan
VII. Pengurusan saran
VIII. Pengurusan gaji
|
Jadual 1 : Modul / Submodul
Aplikasi HRMIS
1. Proses Kerja Memasukkan Maklumat Peribadi Anggota
0 comments:
Post a Comment