Laporan teknikal 5



LAPORAN TEKNIKAL 5


BAB 5 : UNIT IMPORT DAN EKSPORT


 5.1 PROSES PEMINDAHAN MINYAK DI BUNKERING


 5.1.1 Pengenalan


 Bunker adalah semata-semata nama yang diberikan kepada bahan api yang digunakan untuk mengendalikan kapal. Bunkering ialah tindakan membekalkan kapal dengan pelabuhan. Bahan api yang telah dibenarkan untuk didagangkan akan dibawa oleh kapal atau bot yang telah disediakan. Kemudahan pengecualian cukai ke atas bunkering iaitu minyak diesel dan minyak pelincir yang dahulunya hanya dinikmati oleh kapal-kapal dalam pelayaran antarabangsa.


 Bot-bot nelayan juga telah diberi kemudahan pengecualian cukai ke atas bunkering bagi mengurangkan kos pembiayaan ikan dan membendung inflasi.




                         

5.1.2 Proses kerja



 a)      Bergerak ke bunkering LKIM di Kampung Acheh untuk memantau dan melihat proses pemindahan minyak.


 b)      Meminta kepada agen borang kastam no 1/9 untuk membuat semakan dan pengesahan supaya proses pemindahan minyak dapat dijalankan.


 c)      Pegawai kastam yang menjaga ketika itu akan menandatangan dokumen dan borang yang telah dilengkapkan dan disemak.


 d)     Memeriksa minyak yang ingin dipindahkan adalah minyak yang telah ditetapkan di dalam boran kastam no 1/9.


 e)      Baj atau talian paip digunakan untuk memindahkan minyak dari bot ke lori tangki yang telah berada di tempat yang disediakan.


 f)       Masa yang diperlukan untuk memindahkan minyak memakan masa selama 30 minit.



 5.2 MEREKOD MINIT FAIL DAFTAR KAPAL MASUK DAN KELUAR


 5.2.1 Pengenalan


 Pengendalian fail adalah suatu kaedah pengurusan yang perlu dilakukan dengan betul oleh pegawai dan kakitangan di jabatan atau agensi kerajaan. Untuk menyumbang ke arah mempertingkatkan kualiti pengurusan penradbiran jabatan dan agensi kerajaan tumpuan yang lebih padu terhadap seluruh proses pendokumentasian, pengurusan maklumat, dokumen, rekod dan pengendalian fail rasmi kerajaan hendaklah ditangani dengan lebih profesional.


 Pada masa kini, terdapat pelbagai kaedah diamalkan secara berlainan antara satu agensi dengan satu agensi yang lain dan sering dianggap sebagai tugas mudah, remeh, serta jarang mendapat bimbingan yang sewajarnya dari pegawai yang bertanggungjawab. Para pegawai hendaklah mempunyai panduan yang betul untuk mendapat amalan pengendalian fail yang betul. Pengendalian fail yang betul adalah dengan kaedah pembukaan fail, penggunaan kulit fail, memfailkan surat, meminitkan surat ke dalam kertas minit, dan  mencatatkan butiran pada kulit fail.




        
5.2.2 Proses kerja



 a)      Menerima dokumen daftar kapal masuk dan keluar dari agen yang datang ke kaunter.


 b)      Menyemak setiap dokumen yang diberi untuk memastikan dokumen lengkap untuk disahkan.


 c)      Mengecop dokumen untuk mengesahkan tarikh dokumen dihantar dan disemak.


 d)     Mengasingkan dokumen yang telah dicop dan disahkan untuk memberi semula kepada agen.


 e)      Mencari fail yang berkaitan dengan dokumen untuk dimasukkan ke dalamnya.


 f)       Mengisi maklumat dokumen di dalam kertas minit fail yang telah disediakan di 
dalam fail.


 g)      Meletakkan semula fail ditempatnya semula.
 


 5.3 MENGURUS KETIBAAN KAPAL


  5.3.1 Pengenalan


  Satu proses untuk mengesahkan  pendaftaran masuk kapal ke pelabuhan. Beberapa borang diperlukan untuk diisi oleh agen iaitu borang JK 15 / 15A dan Lampiran A. Pengurusan ketibaan kapal ini telah tertakluk di bawah Akta Kastam 1967 dan pegawai yang berhak meluluskan ialah Penolong Kanan Pengarah Kastam / Penguasa Kastam / Pembantu Penguasa Kastam. 


                   
  5.3.2 Proses Kerja



 a)      Menerima notis ketibaan kapal oleh agen yang berkenaan.


 b)      Penguasa Kastam akan pergi ke kapal untuk memeriksa dan menyemak dokumen berkaitan dengan ketibaan kapal.


 c)      Pihak kapal menyerahkan dokumen yang perlu disemak kepada Penguasa Kastam iaitu borang JK 15 /15A dan Lampiran A untuk dilengkapkan.
 


d)     Penguasa Kastam menyemak borang dan menandatangani Lampiran A ( laporan ketibaan kapal dan kebenaran memunggah).


 e)      Kemudian Penguasa Kastam membuat catuan bekalan kapal agar bekalan yang dibawa masuk bertepatan dengan apa yang ditulis di dalam borang JK15.


 f)       Selain itu, Penguasa Kastam akan memeterai stor bekalan untuk meletakkan seal supaya tiada barang lain yang akan bercampur dan untuk tanda pengesahan bahawa stor tersebut tidak dibuka lagi.


 g)      Mengemukakan semua dokumen perkapalan kepada bahagian manifest untuk pendaftaran di dalam buku pendaftaran.
 


 5.4 MEREKOD


  5.4.1 Pengenalan


             Borang kastam No.1 diisi oleh mana-mana pengimport yang ingin mengimport barangan dari negara luar. Segala maklumat yang terkandung di dalam borang kastam No.1 adalah bertujuan untuk memudahkan pembutiran maklumat barangan yang ingin dibawa masuk ke dalam negara. Ia juga bertujuan untuk memudahkan proses pelepasan kastam di sempadan atau pelabuhan destinasi.





           
  5.4.1 Proses Kerja



 a)      Menerima borang  K1 serta dokumen sokong untuk disemak oleh pegawai kastam yang bertugas.


 b)      Mengecop tarikh terima dan nama Penguasa Kastam untuk ditandatangan pada setiap dokumen bagi mengesahkan bahawa borang K1 dan dokumen sokongan telah diterima.


 c)      Mendaftar borang K1 yang telah dicop di dalam buku pendaftaran kastam no.1 import (SMK).


 d)     Menyerahkan borang K1 dan dokumen sokongan kepada Pik Kawalan untuk tindakan berikutnya.


 e)      Juruwang akan menguruskan pembayaran duti yang akan dibayar oleh agen yang berkenaan.


 f)       Kemudian borang K1 dan dokumen diserahkan kepada Penguasa Kastam untuk tindakan dan arahan pemeriksaan.


 g)      Pembantu Penguasa Kastam W17 menerima borang untuk pemeriksaan dan mencatat segala hasil pemeriksaan yang telah dilakukan.


                 
h)      Menyerahkan kembali borang kepada Penguasa Kastam untuk semakan dan kelulusan bagi membawa barang masuk dari luar negara ke dalam negara.


 i)        Mengagihkan dokumen dan borang tersebut kepada beberapa salinan iaitu salinan penyemak, salinan perangkaian, salinan pengimport dan salinan pejabat.


  j)        Akhir sekali, penyata bulanan disediakan bagi mngetahui berapa bilangan borang K1 yang telah didaftar untuk rujukan unit import dan eksport.


   5.5 MEREKOD


  5.5.1 Pengenalan



             Borang kastam No.2 pula akan diisi oleh mana-mana syarikat yang ingin mengeksport barangan ke luar negara. Ianya mengandungi maklumat tentang produk yang hendak di eksport ke luar negara. Ia juga bertujuan untuk memudahkan proses pelepasan kastam di sempadan atau pelabuhan penghantaran.
   

     5.5.1 Proses Kerja



 a)      Menerima borang kastam No.2 dan dokumen-dokumen sokongan untuk disemak oleh pegawai kastam yang bertugas.


 b)      Mengecop tarikh terima dan nama Penguasa Kastam untuk ditandatangan di setiap dokumen bagi mengesahkan bahawa borang K2 dan dokumen sokongan telah diterima.


 c)      Mendaftar borang K2 yang telah dicop di dalam buku pendaftaran borang kastam no.2 eksport (SMK).


 d)     Menyerahkan borang K2 dan dokumen sokongan kepada Pik Kawalan untuk tindakan berikutnya.


 e)      Juruwang akan menguruskan pembayaran duti yang akan dibayar oleh agen yang berkenaan.


 f)       Kemudian borang K2 dan dokumen diserahkan kepada Penguasa Kastam untuk tindakan dan arahan pemeriksaan.


 g)      Pembantu Penguasa Kastam W17 menerima borang untuk pemeriksaan dan mencatat segala hasil pemeriksaan yang telah dilakukan.
 


h)      Menyerahkan kembali borang kepada Penguasa Kastam untuk semakan dan kelulusan bagi membawa barang keluar dari dalam negara ke luar negara.


 i)        Mengagihkan dokumen dan borang tersebut kepada beberapa salinan iaitu salinan penyemak, salinan perangkaian, salinan pengimport dan salinan pejabat.


 j)        Akhir sekali, penyata bulanan disediakan bagi mngetahui berapa bilangan borang K2 yang telah didaftar untuk rujukan unit import dan eksport
      


0 comments:

Post a Comment